Ma 16 Juli: Olifantendag - Mahout for a day... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ron Bakker - WaarBenJij.nu Ma 16 Juli: Olifantendag - Mahout for a day... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ron Bakker - WaarBenJij.nu

Ma 16 Juli: Olifantendag - Mahout for a day...

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

17 Juli 2012 | Thailand, Chiang Mai

Gisteren werden we bijtijds opgehaald om naar het olifantenkamp te gaan. Daar werden we omgekleed tot echte mahouts (=olifantenverzorgers). Op het programma stond een dag onderhouden van 1 olifant (met zijn 2-en). Eerst voeren (bananen vooral), daarna kregen we zelf instructie (vooruit, achteruit, 1e versnelling, rechts, links, etc). Oefenen met opstappen hoorde daar ook bij... En afstappen, wat nog enger lijkt vanwege de hoogte. Dan een lunch (van Mahout zijn word je errrug hongerig kennelijk), even uitrusten (van Mahout zijn word je errug slaperig) en dan een tochtje door de jungle. Het echte werk dus, met het gebruiken van de net geleerde opdrachten. Gelukkig weinig rotondes (Olifanten rijden links, net als de rest van Thailand), en niet teveel ups and downs. Downs vooral zijn voor de bijrijder (Jelle zat voorop, ik achterop) niet fijn: je botsts alle kanten op en kunt je met je benen niet goed vasthouden. En Mae Hong Jai (de naam van onze olifant) was de grootste en dus ook de hoogste van het stel. (Vertaald: grote lelijke moeder). Een paar keer mijn adem ingehouden en gedacht dat ik eraf zou vallen, maar gelukkig niet gebeurd. Vergeleken hiermee is motor rijden in Chiang Mai echt een peulenschil! ;-)

Het leukste was het wassen van Mae. Ze ging er echt voor liggen en liet zich heerlijk verwennen. Slurfje net boven water, af en toe een beetje rondspetteren (iedereen wordt hartstikke nat), wij schrobben natuurlijk. De echte mahouts stonden er ontspannen bij te lachen, wat ik best begrijp.
Het was toen al weer voorbij. Wij nog wel verplicht onder de douche, wat ook nodig was, daarna terug naar Chiang Mai.
Een topdag! Je ziet het misschien niet uit het verslag, maar het was echt heel leuk. Indrukwekkend, zo'n dier: Mae woog een ton of vier (op zijn thais ingeschat, maar toch), wil ze kwaad dan drukt ze je zo tot moes tegen een boom... Niet dat we enige agressiviteit hebben gevoeld, van dieren noch van mahouts. Maar de kracht die er uit spreekt heeft iets fantastisch...

Na deze dag een rustige avond gehad en bij het guesthouse iets gegeten. Ook alle foto's verzameld (van camera's en telefoons) en georganiseerd. We lagen bijtijds op bed, zonder airconditioning want de temperatuur is hier HEERLIJK. (Om het moreel hier nog verder op te stuwen kijken we met veel leedvermaak naar Buienradar.nl, onze favoriete site op het ogenblik!!) We lijden met julie mee...

• 17 Juli 2012 - 16:11

ANN:

Prachtig om te zien hoe groot die olifanten zijn. Ik was vergeten hoe groot!
    Even over skype, Ien is hier geweest en het downloaden lukte maar wat daarna moest kwamen we niet uit.
    komend weekend ga ik naar Ien en dan proberen we om jullie te zien!
    Maar als het niet lukt is het niet zo erg want ik vind het reisverslag en even iets naar jullie terugzenden al heerlijk.
    Mooie foto's. Verder koud hier! Gisteren kachel aangedaan!!!! liefs mama.

• 17 Juli 2012 - 16:21

Ineke:

Leuk die fotos

• 18 Juli 2012 - 07:31

Helen:

Leuk!!! Mooie foto's ook! Veel plezier nog!